Wat is de hoofdstad van Australië??? - Reisverslag uit Canberra, Australië van René Kerkhof - WaarBenJij.nu Wat is de hoofdstad van Australië??? - Reisverslag uit Canberra, Australië van René Kerkhof - WaarBenJij.nu

Wat is de hoofdstad van Australië???

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

28 November 2009 | Australië, Canberra

Misschien wel de bekendste Triviant-vraag over Australië. Het antwoord daarop is niet Sydney. Neen! Melbourne dan?? Neen, eveneens onjuist. Juist doordat deze twee miljoenen steden er begin vorige eeuw niet konden uitkomen welke stad nu precies de hoofdstad moest worden, besloten ze om tussen deze twee steden in een geheel nieuwe stad te bouwen (midden in het oerwoud). De naam daarvan luidt: Canberra!!

De plaats waar ik momenteel 2 dagen en 1 nacht verblijf! Een stad met 350.000 inwoners die het parlement en allerlei Nationale monumenten en musea herbergt. Maar buiten dat heb ik in mijn gehele reis nog nooit zo’n saaie en inspiratieloze stad gezien. Je kunt duidelijk zien dat deze stad vanaf de tekentafel zo’n 100 jaar geleden is bedacht (soort communistische stad lijkt het wel; veel betonnen gebouwen e.d.); daar waar juist James Scott zoveel kritiek op zou hebben. Maar enfin, moet gezegd worden het parlement van Australie is zeer indrukwekkend. Zojuist bezocht en het mag er wezen! Morgen zal ik de nationale musea nog aandoen, waarna ik in de nacht richting het zuiden afreis, richting Melbourne en de Great Ocean Road :D!

Maargoed de afgelopen twee weken waren, al zeg ik het zelf ‘Chilly Billy’ :)! Ik heb een week verbleven in het oude hippy/surfkustplaatsje Byron Bay alweer ik vooral veel op het strand heb gechilt en ’s nachts het bijzondere nachtleven heb verkend. Nimbin (een nog bekendere hippyplaats) heb ik uiteindelijk niet aangedaan, wel heb ik de ‘specialiteit’ van dit plaatsje tot me genomen ;)

Daarna heb ik nog 2 dagen (en 1 nacht) in het kustplaatsje Port Macquarie vertoeft. In een gezellig hostelletje verbleven en overdag o.a. Pelikanen, dolfijnen, koala’s (in het enige koalahospitaal ter wereld) en vleermuizen gespot. Mijn god wat waren die vleermuizen eng! Met duizenden hingen ze in de bomen en ze maakten een kabaal; als je dan in je eentje door dat bos loopt met al die vliegende muizen (met hondenkoppen) in de bomen, ben je weer blij als je eenmaal in een stuk bos zonder die beesten terecht komt en met alleen maar koala’s en bijzondere vogels in de bomen!! (check de foto’s op: http://www.mijnalbum.nl/Album=CHTNVNBA )

Na de Gold Coast werd het tijd voor de grootste stad van Australie (en dus niet de hoofdstad ;)): SYDNEY!! Met vier miljoen inwoners is het inderdaad een magnifieke grote stad!! De eerste dag was het nog bewolkt, maar vanaf de tweede dag (35-40 graden en zon) en vanaf het bezoek aan het bekende OperaHouse en de HarbourBridge beviel mij deze stad wel uitermate goed. Vanwege het weer besloot ik samen met een Nederlander en een Engelsman naar het bekende strand van Sydney te gaan; BondieBeach en dat is met zijn hoge golven inderdaad een relax strand! Over een tijdje kom ik weer terug in Sydney al zal ik o.a. het Olympisch Park en de Blue Mountains nog aandoen. Helaas Bjorn ben ik met oud & nieuw niet in Sydney (maar in HongKong)! Maar 1 advies, alle hostels zijn al volgeboekt en volgens mij gaat het tering druk worden aldaar, dus misschien iets in de buurt van de stad boeken ;)

Voor nu ga ik mijn hostel in deze hete hoofdstad weer ‘ns opzoeken en ik wens iedereen in NL alvast ’n mooie Sinterklaas. Oma wens ik alvast proficiat met haar 95e verjaardag (ik bel je vd week nog ;))! En wat betreft mijn kerstmood; het vreemde is dat er overal grote kerstbomen staan, de winkels vol kerstartikelen liggen en de muziek op straat een en al kerst is; maar mijn kerstmood is bij 35 graden en een strakblauwe hemel; nog heeeeel ver te zoeken; haha!!
Enjoy it Up there!!

  • 28 November 2009 - 06:39

    Coen:

    Hey Rene!

    Leuk om je verhaal over Canberra te lezen. Ik had besloten die stad niet te bezoeken en niet echt wat gemist dus haha.

    Verder vond ik Sydney ook heel geslaagd en moet ik zeggen dat jij als een malle door Australie raced! Wel slim hoor zie je in een aantal dagen de belangrijkste dingen!

    Hier in Melbourne is het weer nu niet optimaal. Het wordt de komende dagen wel beter! Let me know als je ergens ff een biertje wil drinken!

    Cheers mate have a Good one today ;)

  • 28 November 2009 - 11:20

    Tha Big' Sis:

    Sweet As Bro

  • 28 November 2009 - 12:22

    Boy:

    Nice René!

    Je hoort ook nog geen kerstmood te hebben, eerst sinterklaas maar eens introduceren in Australië! ;)

    Mooie foto's, ziet er weer prima uit, Sydney had je wel lekker weer zeg, bij ons was het wat regenachtiger hehe..
    Oud op nieuw in Hong Kong dus, nice!

    zie je daarna, gr

  • 28 November 2009 - 13:18

    Rob H.:

    Mooi vehraal, Pierke! Laat je niet gek maken door t gegeven dat je bijna out of money bent...zo gauw kom je er niet weer terug! Ennuh...ik zie dat je niet alle foto's op je mijnalbum hebt gezet! ;-)

  • 28 November 2009 - 13:34

    Koen:

    ik wist wel dat je me niet kon missen en daarom een naamgenoot als maat hebt gezocht. Btje jammer alleen dat-ie met een C begint ;)
    viel Spaß nog!!

  • 28 November 2009 - 17:26

    Inge L.:

    Chillen hoor! fijn dat lekkere weer, hier is het beetje erg regenachtig :)
    Enjoy!
    Kus Inge

  • 28 November 2009 - 18:26

    Mama:

    He Rene

    Wat heb jij een goed weer, hier komt het met bakken naar beneden. En wat zie er lekker gebruind uit!! Je hebt het prima naar je zin.
    Veel plezier nog en tot mailens.

    Dikke knuffel en kus
    mama

  • 28 November 2009 - 23:23

    Inge V H:

    Goed bekeken hoor, nu de winter hier zijn intrede doet en we zowel 's ochtends als 'middags met onze fietslampjes, paraplu´s en regenbroeken lopen te klungelen, zet jij je zonnebril nog maar eens op tegen de schitteringen van dat prachtige witte zand.. mooi om je verhalen weer te lezen reneetje :) geniet ervan!

  • 29 November 2009 - 17:05

    Kim:

    Mmm om weer jaloers op te worden! Klinkt weer helemaal super! Is weer eens wat anders toch kerst met 35 graden ;).
    Geniet ervan!
    xxx Kim

  • 30 November 2009 - 09:48

    Anika:

    Heey Rene! Dat is inderdaad nog eens wat anders, in die zon met de kerst. Maar op dit moment kan ik alleen maar jaloers zijn. Hier regent het, het is koud en zo'n strand met hippy-achtige taferelen overtreffen dat wel lijkt me:) Veel plezier daar!! Kuskus

  • 03 December 2009 - 10:07

    Dirk :

    Renate, Enjoy it Up there!! Maar dat moet geen probleem zijn. Zit je ons een beetje de ogen uit te steken met je praatjes en letterlijk mooi weer te spelen ;) Geniet ervan mattie en tot snel!

  • 07 December 2009 - 21:49

    Papa:

    mooi verhaal.

    Al een tijdje geleden dat ik een reactie heb gedaan op jou verhaal.
    (kijk trouwens elke dag naar jou site)
    Zo te zien heb je het naar je zin, houden zo.
    Wacht al met spanning op jou volgende verhaal.
    De eerste oude man is hier inmiddels weer vertrokken (Sint).
    Nederland komt al snel in de sfeer van de volgende oude man.
    De temperatuur gaat zich ook al aanpassen naar de tijd van het jaar, zegt men.

    Groetjes en tot gauw,

    Pap

  • 08 December 2009 - 18:43

    Len:

    Zo lekker heet daar zeg, ik zou wel willen ruilen, lekker bakken! Helaas voor jou heb je de Sint gemist. Veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Na het Te Cool bijhouden van deze site, is het weer tijd voor een goede update: vanaf september zal er namelijk weer regelmatig melding worden gemaakt van mijn belevenissen, dit keer vanuit Nieuw-Zeeland en Australie!!!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 33243

Voorgaande reizen:

08 September 2009 - 23 December 2009

Downunder here I come

31 Augustus 2006 - 19 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: